Essies-Culinaria-Apeldoorn-Voedingsadvies-Gezond-Ketogeen-Groene-Groenten

De laatste tijd zie ik een enorme hype ontstaan van het ketogeen dieet. Dit wordt door veel mensen ingezet in een poging snel kilo’s kwijt te raken, maar ook om hun gezondheid te verbeteren. Maar is een ketogeen dieet wel zo gezond? Dat antwoord is niet zo eenvoudig.

Bij een ketogeen dieet eet men vooral veel vetten (75%), aangevuld met eiwitten (20%) en een minimum aan koolhydraten (5%). Uiteraard zijn hier ook weer allerlei varianten op bedacht, waarbij de verhoudingen iets anders liggen.

Uitleg ketogeen dieet

Het doel van ketogeen dieet is om bloedsuiker- en insulinespiegels te verlagen, door de stofwisseling om te schakelen naar verbranding van vetten en ketonen, in plaats van koolhydraten en eiwitten. Hiervoor wordt vetrijke en koolhydraatarme voeding gegeten. Vermeden worden koolhydraatrijke producten zoals granen, peulvruchten en bonen, suikerrijke producten (zoals frisdrank of sauzen) en fruit (behalve bessen). Daarvoor in de plaats worden koolhydraatarme producten toegevoegd aan het menu, zoals eieren, vlees, vis, koolhydraatarme groenten (met name groene groenten), avocado, volvette zuivel en boter/oliën.

Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat ketogeen dieet een positief effect kan hebben op onder andere diabetes, hart- en vaatziekten, Alzheimer en kanker.

Ik volg al een tijd de ontwikkelingen op het gebied van ketogene leefstijl (en andere koolhydraatarme diëten) met belangstelling. Er is een steeds groter groeiende groep mensen die zich op deze eetwijze storten, vaak met het doel om af te vallen. En af vallen, dat doen de meeste mensen hier ook snel van. Met name in combinatie met Intermittend Fasting (vasten) kan het heel effectief zijn, hier zal ik later over schrijven.

Kortom, een ketogeen dieet lijkt aantrekkelijk, maar ik wil hier toch graag een paar kanttekeningen bij plaatsen. Want wat ik regelmatig voorbij zie komen is dat mensen hun koolhydraten vervangen voor enorme bergen aan kaas, mayonaise of slagroom. En die bevatten in veel gevallen behoorlijke porties omega 6 oliën die zeer ontstekingsbevorderend kunnen werken voor je lichaam. Ik snap best dat deze producten worden gebruikt, omdat ze enorm vullend zijn. En ze zijn natuurlijk ook gewoon lekker. Maar eigenlijk verruil je daarmee het ene ‘kwaad’ voor het andere. Op de lange termijn is dat niet erg verstandig, omdat je hierdoor serieuze gezondheidsklachten kunt ontwikkelen met je lever of hart/vaten. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

Verder zie ik vaak dat bij veel mensen de focus met name ligt op het eten van eiwitten en vetten, maar nauwelijks op groenten. Borden vol met bijvoorbeeld kant en klare worstjes, eieren en kaas en dan in een hoekje een zielig roosje doodgekookte bloemkool. Koolhydraatarm is het, maar zou het echt gezond voor je zijn denk je? Ik vraag me oprecht af of mensen (on)bewust struisvogel politiek spelen of dat ze het echt niet begrijpen. Ik begrijp sowieso nooit zo waarom groenten altijd het sluitstuk op menu zijn bij veel mensen..? Ketogeen eten is prima, maar focus je ook op je inname van vitamines en mineralen, groenten (500 gram per dag) en de kwaliteit van de producten die je consumeert. Kies met name voor groene groenten, zoals spinazie, boerenkool, broccoli paksoi, Chinese kool, spitskool, andijvie, courgette, sla of komkommer.

Essies-Culinaria-Apeldoorn-Voedingsadvies-Gezond-Ketogeen-Spinazie

Roomboter gebruiken is prima, maar kies dan voor biologische boter van grasgevoerde koeien en niet voor ‘fabrieksrommel’. Ook hier geldt, de etiketten vertellen je wat je werkelijk naar binnen schuift. En niet de mooie plaatjes op de verpakking met vrolijke koeien in de wei. Andere alternatieven zijn kokosolie of ghee, maar ook daarbij geldt: kies voor kwaliteit en niet voor een goedkoop B-merk. Wil je mayonaise gebruiken, maak deze dan zelf met een gezonde olijfolie, het is echt kinderlijk simpel en binnen een minuutje gepiept met de staafmixer. En deze kun je prima bewaren in de koelkast. Onder dit artikel vindt je een eenvoudig basis recept.

Eigen ervaringen

De afgelopen perdiode ben ik zelf aan het experimenteren geslagen met een ketogene leefstijl, in combinatie met intermittend fasting (vasten). Mij is deze combinatie goed bevallen, maar gemakkelijk was het in het begin zeker niet. Nu heb ik natuurlijk aardig wat kennis over voeding en leefstijl, maar ook voor mij was het best even puzzelen. Na een week of twee vond ik het prima te doen en had ik mijn draai er aardig in gevonden. Ik eet meestal 3, maar soms 2 maaltijden per dag. Mijn maaltijden bestaan uit gezonde vetten en eiwitten, aangevuld met veel groenten. Ik eet minimaal 500 gram groenten per dag, soms zelfs meer. Dat is niet standaard bij ketogeen dieet, maar voor mij werkt deze combinatie het beste. Het leverde mij in ieder geval meer energie en een aantal kilo’s minder op :-).

Mocht je willen starten met deze leefstijl, dan raad ik je aan om je vooraf goed in te lezen of je te laten begeleiden. En vooral ook om zelf goed na te blijven denken over wat gezond voor je is en wat niet. Wat mij persoonlijk wat tegen staat aan het keto menu, zijn de grote hoeveelheden vet die je eet. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Het levert je wel bergen met energie op als je er eenmaal aan gewend bent en dat is voor veel mensen een groot pluspunt!

Keto recepten

Online kun je vele keto recepten vinden, waaronder een speciaal keto brood voor de verstokte broodeters. Verder passen mijn recept voor avocado ei salade (maar dan zonder brood uiteraard), witlof bieten salade en courgetti met wilde zalm en tapenade prima in een ketogeen dieet. Mocht je je verder willen verdiepen in ketogeen dieet, zoek dan eens naar de filmpjes van Dr. Berg op youtube, super interessant en helder uitgelegd (wel Engelstalig).

Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of zoek je begeleiding bij het omschakelen naar een gezonde leefstijl? Neem dan even contact met me op!

Recept Mayonaise

400-500 ml         olijfolie (kies een biologische, milde variant)

1 tl                         dijonmosterd

½ tl                        witte peper

3 el                        vers geperst citroensap (of appelazijn)

3                             verse eidooiers (op kamertemperatuur

Doe alle ingrediënten, behalve de olie, in de beker van de staafmixer. Laat deze draaien tot alles goed vermengd is en voeg dan, terwijl de staafmixer draait, in een dun straaltje de olie in delen toe. Hoe meer olie je gebruikt, hoe dikker je mayonaise wordt. Mocht je hem te dik vinden, dan kun je eventueel wat water toevoegen om te verdunnen.

Deze mayonaise is in de koelkast twee weken houdbaar.