Essies-Culinaria-Voedingscoach-Apeldoorn-Gezondheid-Groenten

“Huh?? Doe normaal, Esther”, hoor ik je denken. “Hoe kan ik nu ondervoed zijn?? Ik eet toch gewoon elke dag? En honger heb ik niet, dús ik ben niet ondervoed!”

Think again! Want krijg jij echt alles binnen wat hoort bij een gevarieerd voedingspatroon? Of eet je stiekem toch best vaak hetzelfde? Als het antwoord op die laatste vraag ‘Ja’ is, dan loop je kans om ondervoed te raken. Want eenzijdige voeding is een grote boosdoener van allerlei voedingstekorten en gezondheidsklachten.

Macro / Micro voeding

Daar komt bij dat de meeste mensen die bewust(er) over hun voeding nadenken, zich meestal richten op hun macro’s (koolhydraten/eiwitten/vetten). Maar wist je dat je micro’s minstens net zo belangrijk zijn voor een goede gezondheid en voedingsbalans? Met micro’s worden vitamines, mineralen en spoorelementen bedoeld. En die zijn noodzakelijk om je lichaam te laten functioneren zoals het bedoeld is.

Eenzijdige voeding

Regelmatig krijg ik cliënten over de vloer die last hebben van ernstige vermoeidheid, gebrek aan energie, darmklachten of depressieve gevoelens. En dat is natuurlijk super vervelend. Meestal hebben ze ‘echt alles’ al geprobeerd. Totdat we naar het voedingsdagboek gaan kijken.. Dan blijkt meestal al snel dat daar nog heel wat winst te behalen valt. Vaak bestaat een dagmenu uit 2 boterhammen met kaas/pindakaas/jam als ontbijt, de lunch uit 2 boterhammen met kaas of vleeswaren en het avondeten uit (in het beste geval vers bereide) aardappels/groenten/vlees. En daar gaat het soms mis.. Want daarmee krijg je al snel onvoldoende vitamines en mineralen binnen. Dat gaat vaak best een tijdje goed. Maar als mensen bijvoorbeeld veel sporten, last van stress hebben of zwanger worden, heeft het lichaam veel meer nodig om goed te kunnen blijven functioneren. En dan kun je vrij snel ondervoed raken.

Wist je dat veel mensen die kampen met obesitas, eigenlijk ondervoed zijn?

rode kool mango salade

Eat the rainbow

Gelukkig heb jij zelf voor een groot deel in de hand of je ondervoed raakt of niet. Hoe? Heel simpel: Eat the rainbow! Vul je bord met groenten en fruit in alle kleuren van de regenboog en zorg voor heel veel variatie. Want zeg eerlijk, ook jij mikt iedere week ongeveer hetzelfde in je mandje toch? Kies voor veel groenten, liefst bij meerdere maaltijden, die voorzien je lichaam van de broodnodige vitaminen en mineralen. Daarnaast leveren groenten veel vezels, die weer bijdragen aan een gezond microbioom (darmflora) en goede spijsvertering.

Meer weten?

Denk jij ondervoed te zijn? Als je wilt weten hoe het gesteld is met jouw vitaminen/mineralen status (en heel veel meer), kies dan voor Food for Health en breng je gezondheid in kaart. Dan help ik je daarna met een gericht voedingsadvies om tekorten weg te werken en een basis te leggen voor een gezond eet- en leefpatroon.

Tot 10 juli 2019 krijg je maar liefst € 50 korting met de Food for Health Zomeraktie!

Wil je meer leren of over hoe je zelf kunt zorgen voor een uitgebalanceerd voedingspatroon en gezonde leefstijl? Binnenkort kun je bij Essies Culinaria ook terecht voor trainingen en workshops, dus schrijf je in voor mijn nieuwsbrief dan blijf je op de hoogte! Tot snel!

Volg je me al op Facebook en Instagram?