Essies-Culinaria-Orthomoleculaire-Voedingsadviezen-Apeldoorn-Water-Smaak

Vanochtend zag ik een advertentie voorbij komen voor goedkope bpa-vrije drinkflessen, daardoor bedacht ik me dat ik al een tijdje van plan was om een blog te schrijven over water met wat gezonde recepten voor ‘smaakjes water’. Mooie aanleiding dus om weer eens aan het schrijven te slaan.

Water… Het is naast zuurstof een van onze eerste levensbehoeften. Je lichaam kan dan ook veel langer zonder voeding, dan zonder water. We bestaan zelfs voor zo’n 80% uit deze vloeistof en het heeft vele functies in ons lichaam. Zo is het noodzakelijk voor een goede spijsvertering en bij het ontgiften (verwijderen van afvalstoffen). Alleen over water zou je al een heel boekwerk kunnen schrijven, maar dat doe ik maar niet. Wat je het beste kunt onthouden is dat water het goedkoopste medicijn is!

Facts and figures

  • Het belangrijkste advies: drink veel water! Je lichaam is je er dankbaar voor, als richtlijn kun je minimaal 1,5-2 liter per dag aan houden. Bij warm weer drink je nog wat extra, omdat je door zweten meer vocht kwijt raakt dan bij koeler weer.
  • Water helpt bij het behouden van een goede zuur-base balans in je lichaam, wat belangrijk is voor een goede gezondheid. Pas op met frisdrank, want door het koolzuur werkt dit juist verzurend. Kraanwater heeft een gemiddelde pH van 8 (7 is neutraal), terwijl spa rood rond een pH van 4 zit. Frisdranken als cola, fanta of limonadesiroop zitten zelfs tussen de 2,5-3, wat extreem zuur is.
  • Klachten die veroorzaakt kunnen worden doordat je te weinig drinkt (en je lichaam verzuurd kan raken) zijn: hoofdpijn, huidklachten, obstipatie, gewrichtsklachten, spierkrampen of een slechte concentratie. Wil je hulp bij het ontzuren van je lichaam, neem dan contact met me op. Ik help je graag!
  • Als je dorst krijgt, dan ben je eigenlijk al te laat. Probeer een aantal vaste momenten per dag te kiezen (bij voorkeur tussen de maaltijden door) en drink dan 2-3 grote glazen water in een keer. Zo zorg dat het vochtgehalte in je lijf goed op peil blijft en voorkom je uitdroging.
  • Kies bij voorkeur voor kraanwater of bronwater uit glazen flessen. Niet alleen beter voor jezelf, maar ook voor het milieu (minder plastic afval). Kies je toch voor bronwater uit plastic flessen, voorkom dan dat deze in de zon staan. Door de temperatuurstijging kunnen de bpa’s uit plastic in je water terecht komen en dat is schadelijk voor je gezondheid.

 

Sommige mensen hebben moeite met het drinken van water. Zeker als je gewend bent om regelmatig frisdranken te drinken, dan kan ik me voorstellen dat de overgang naar water wat lastig kan zijn. Maar het hoeft helemaal niet saai te zijn! Met een paar eenvoudige toevoegingen creëer je zelf smaak en kleur aan je water. De mogelijkheden met fruit, groenten en kruiden zijn eindeloos, waardoor je iedere dag een ander smaakje kunt drinken. Veel plezier en proost alvast!

Recepten water met smaak

  • Blauwe bessen / appel / framboos
  • Sinaasappel / aardbei / cranberry
  • Gember / komkommer / citroen
  • Watermeloen / aardbei / kiwi
  • Appel / gember / citroengras
  • Watermeloen / komkommer / munt
  • Komkommer / aardbei / tijm
  • Kaneel / Peer / Gember
  • Grapefruit / Aardbei / Rozemarijn