Boerenkool smoothie

Boerenkool is een echte Nederlandse wintergroente. Zeker met sneeuw en vrieskou is de boerenkool niet aan te slepen in de winkels. En terecht, want deze krachtpatser is superlekker en ook een echt vitamine en mineralen bommetje. Het is niet voor niets dat veel sporters en healthy foodies hem graag gebruiken. Zo zit boerenkool vol met vitamine C, zelfs meer dan in sinaasappels! Daarnaast is het ook hoog in kalium, calcium en magnesium. Wat ook interessant is (zeker voor vega’s), is dat boerenkool meer ijzer bevat dan rundvlees. Een goede manier dus om je ijzergehalte op peil te houden. En daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een superlekker groente, ook niet geheel onbelangrijk haha!

Natuurlijk is de ‘standaard’ boerenkool stamppot met aardappels en rookworst genieten, maar het is een veelzijdige groente waar je veel meer mee kunt. Zo kun je er ook prima stoofpotten, salades én smoothies mee maken. Omdat ik probeer zoveel mogelijk groenten te eten, vind ik het handig om de boerenkool in een smoothie te verwerken. Een prima ontbijtje waar je de hele ochtend op vooruit kunt! En supersnel klaar, daar hou ik ook wel van ’s ochtends haha.

In deze smoothie heb ik naast boerenkool een avocado gebruikt. Ik vind het heerlijk, maar mocht je liever voor een wat zoetere variant gaan dan kun je de avocado ook prima vervangen voor een banaan.

Ingrediënten

  • 2 volle handen verse boerenkool
  • 1 avocado (of banaan)
  • 1 appel
  • 250 ml (gefilterd) water

Bereidingswijze

(Tijd: 5 minuten)

Doe de boerenkool met het water in de blender en laat deze even draaien totdat alles is fijngemalen. Schil ondertussen de appel, verwijder het klokhuis en snijd in partjes. Snijd de avocado horizontaal doormidden en verwijder de pit. Lepel het vruchtvlees uit de schil en voeg, samen met de appelpartjes, toe aan de blender. Laat alles draaien tot het goed gemengd is en je een romige smoothie hebt. Enjoy!

Boerenkool smoothie