Slaap jij goed? Of herken je deze situatie: Je wilt graag vroeg gaan slapen, omdat je best wel moe bent. Maar dan blijkt het ineens toch 1:00 te zijn, omdat je nog naar je favoriete serie zat te kijken. En morgenochtend gaat gewoon de wekker weer rond 6:30… Hoe kan dat?

Of komt het regelmatig voor dat je ‘s nachts een marathon plafond staren doet? Terwijl je bekaf bent en op tijd naar bed was gegaan?

Essies-Culinaria-Apeldoorn-Leefstijlcoach-Oersterk-coach-slaap-melatonine

Een goede nachtrust is essentieel voor je gezondheid. Nu heeft iedereen wel eens een slapeloze nacht, maar als je langdurig slecht slaapt heeft dit zeker nadelen voor je gezondheid. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat gebrek aan slaap veel negatieve gevolgen kan hebben (Nature, mei 2005):

  • Mentale gezondheid (stress, angst, depressie, burn-out)
  • Hart- en vaatziekten (40% meer kans op hoge bloeddruk of hartinfarct)
  • Verstoring biologische klok (celdeling, hormoonproductie, ademhaling, menstuatiecyclus)
  • Spijsverteringsproblemen (zuurbrand, buikpijn, winderigheid)

Zoals je ziet is goede slaap dus van groot belang voor je gezondheid. Wist je dat voor de uitvinding van de gloeilamp mensen gemiddeld 9-10 uur per nachten sliepen? Tegenwoordig doet bijna niemand dat nog. Tijdens je slaap vinden allerlei processen in je lichaam plaats die te maken hebben met herstel, opbouw en genezing. Om deze processen volledig uit te voeren is minimaal 7 uur slaap per nacht nodig.

Slaap jij minimaal 7 uur per nacht?

Om goed te kunnen slapen zijn een aantal factoren van belang. Een daarvan is een natuurlijk dag/nacht ritme. Alles in de natuur heeft een ritme, denk bijvoorbeeld aan de seizoenen, eb en vloed en ook dag en nacht. Je lichaam werkt precies hetzelfde, maar dan noemen we dit ‘biologische klok’ of ‘bioritme’. ‘s Ochtends als het licht wordt dan ontwaak je en ‘s avonds worden we slaperig zodra het donker wordt. Dit hangt samen met de aanwezigheid van een aantal hormonen in je bloed. Zo zorgt een stijging van cortisol er voor dat je ‘s ochtends wakker wordt.  Zodra het daglicht minder begint te worden en de schemering invalt, stijgt de melatoninespiegel in je bloed. Hierdoor wordt je slaperiger, melatonine wordt dan ook wel het slaaphormoon genoemd.

Kunstlicht

Tegenwoordig zijn we echter vaak nog met van alles bezig ‘s avonds en zitten we volop in kunstlicht, kijken we tv, werken op de laptop of scrollen nog uren op onze mobiele telefoons. In kunstmatige verlichting zit blauw licht (als onderdeel van wit licht), waardoor onze ogen daglicht waarnemen. Dit systeem staat in verbinding met onze biologische klok. Even kort door de bocht: blauwe hemel betekent dag en een zwarte hemel betekent nacht voor ons brein. Doordat we onze dag verlengen met kunstmatige (blauwe) verlichting, wordt de aanmaak van melatonine verstoord. Voor de uitvinding van de gloeilamp hadden we ‘s avonds alleen licht van een kampvuur of een olielampje, deze bevatten geen blauw licht.

Om te zorgen dat je voldoende melatonine aanmaakt is het dus belangrijk dat je ogen ‘s avonds geen blauw licht meer opvangen. Verder is verstandig om te ontspannen voordat je gaat slapen, dus zet de tv bijvoorbeeld wat eerder uit, leg je telefoon weg en temper het licht. Meest ideaal is om na 20:00 geen ‘schermen’ meer te gebruiken, maar dit is in de praktijk niet altijd haalbaar. Je kunt tegenwoordig op je telefoon blauwfilters installeren, waardoor je een geel/oranje avondverlichting krijgt. Dit filtert niet alles weg, maar het scheelt wel.

Bij de opleiding OERsterk coach kregen we een speciale ‘slaapbril’ om uit te proberen. Deze bril van Somnoblue filtert tot 95% van het blauwe licht weg, omdat deze je ogen rondom afsluit. De afgelopen weken heb ik de bril veelvuldig getest en ik ben er erg enthousiast over. Hoewel ik al goed sliep, merk ik toch echt dat ik nu nog veel dieper slaap en uitgeruster wakker word. Topding! Met de bril op zie je echt een ‘oranje wereld’, maar dat went snel. Je loopt er wel een beetje bij als Bono van U2, maar who cares.. Die doet het ook niet slecht toch? đŸ˜‰

Mocht je interesse hebben in een Somnoblue bril, dan kun je deze hier bestellen. Met de code ‘ oersterk somnoblue ‘ krijg je 10% korting, toch weer leuk meegenomen! (en nee, daar verdien ik zelf niets aan)

Essies-Culinaria-Slaap-Smoothie- kersen-biet

Slaap lekker smoothie

Wist je dat je met voeding ook de aanmaak van melatonine kunt stimuleren? Lepel bijvoorbeeld eens deze smoothie naar binnen, heerlijk fris met kersen, banaan en kokosyoghurt! Bij het recept staan ook extra tips!

Verbeter je vitaliteit in 30 dagen

In januari start ‘Verbeter je vitaliteit in 30 dagen’, waarbij we ook aandacht besteden aan voldoende ontspanning en een gezond slaappatroon. Wil je op de hoogte worden gehouden wanneer de inschrijving start? Geef je dan hier op als geĂ¯nteresseerde.