Essies-Culinaria-Apeldoorn-Voedingsadvies-Gezondheid-Leefstijladvies-Zomer-Tips

Als we de weersvoorspellingen moeten geloven, krijgen we volgende week te maken met een serieuze hittegolf. Ik zie zelfs temperaturen van 37 graden voorbij komen, dat is niet te hopen.. Om ook tijdens de hitte gezond te blijven en het hoofd koel te houden, hierbij wat do’s en don’ts!

Tip 1:  Drink voldoende water

Het lijkt een open deur, maar zorg dat je voldoende drinkt. En dan bedoel ik water, geen alcoholische versnaperingen (daar droog je alleen maar sneller van uit). Veel mensen hebben moeite om voldoende water te drinken en bij warmte is het extra belangrijk om hier goed op te letten. Een normale vocht inname is ongeveer 30 ml per kilo lichaamsgewicht, voor iemand van 65 kilo komt dit neer op zo’n 2 liter per dag. Drink bij voorkeur (gefilterd) water, kruiden thee of ijsthee (zelfgemaakt, zonder suikers). Beperk koffie en alcohol, omdat deze juist vocht aan je lichaam onttrekken. Met fruit, groenten en kruiden kun je prima heerlijke smaakjes geven aan je water. Varieer naar hartenlust! Je vindt hier een aantal van mijn smaakcombinaties.

Essies-Culinaria-Orthomoleculaire-Voedingsadviezen-Apeldoorn-Water-Smaak

Tip 2: Houd je electrolyten balans in de gaten

Electrolyten zijn mineralen die een cruciale rol spelen bij het goed functioneren van je zenuwstelsel, spieren, vochtbalans en ph-balans in de je lichaam. Je vindt ze terug in bloed, zweet en urine. Electrolyten die in je lichaam te vinden zijn, zijn onder andere natrium, magnesium, kalium en calcium. Door middel van een gezond voedingspatroon krijg je hier normaal gesproken voldoende van binnen, maar door bij grote hitte kunnen er toch wat tekorten op treden. Dit zie je vooral bij duursporters, mensen die (zwaar) lichamelijk werk doen, overgewicht hebben of bij overmatig zweten. Op kleine schaal herken je vast wel de behoefte aan hartige snacks bij warm weer. Bij grotere tekorten kunnen ook hoofdpijn, duizeligheid, spierkrampen, onregelmatige of snelle hartslag en zelfs stuiptrekkingen optreden.

Voorkom klachten en zorg dat je voldoende mineralen in je voedingspatroon opneemt, door zo gevarieerd mogelijk te eten. Met name groene bladgroenten, gezouten voeding, fruit, noten, pitten en zaden dragen bij aan een gezonde electrolyten huishouding. Mocht dit niet lukken of je krijgt toch wat lichte klachten, dan kun je er voor kiezen om een snufje Keltisch zeezout of een electrolyten oplossing aan je water of drankje toe te voegen. Neem bij serieuze klachten altijd contact op met je huisarts!

Tip 3: Blijf eten

Veel mensen hebben minder zin in eten bij grote temperaturen. Nu is drinken in principe belangrijker dan eten, maar om fit en energiek te blijven is het wel handig om toch wat te eten. Kies dan voor lichte maaltijden zoals salades, smoothie bowls, (koude) soepen of vers fruit.

Tip 4: Pas je tempo aan

Wellicht ten overvloede, maar pas je tempo aan de hitte aan. Plan inspannende activiteiten, zoals sporten of huishoudelijke werkzaamheden, in de vroege ochtend of later op de avond en doe overdag rustig aan. Waarom denk je dat ze in warme landen vaak siësta houden? Precies! Zoek overdag zoveel mogelijk schaduw en verkoeling op en doe rustig aan.

Tip 5: Bedek je hoofd

Ga je naar buiten en loop je (langere tijd) in de volle zon, bedek dan je hoofd. De zonkracht kan in de zomer verraderlijk zijn en een zonnesteek oplopen is niet aan te bevelen (weet ik helaas uit ervaring). Een petje, sjaaltje of luchtige hoed kan uitkomst bieden. Luister goed naar je lichaam als je duizelig wordt of hoofdpijn krijgt, zoek dan de schaduw op en zorg voor een koel drankje (zie ook tips 1 en 4)

Wist je dat als je eenmaal een zonnesteek hebt gehad, je de rest van je leven problemen kunt houden met je temperatuur huishouding? Daarom is het belangrijk dit te allen tijde te voorkomen!

rode kool mango salade

Tip 6: Geniet van de zomer

Misschien wel de belangrijkste tip, maar geniet ook vooral van de zomerse temperaturen! Klagen en mekkeren heeft geen enkel nut, het heeft zelfs een negatieve invloed op je gezondheid. Dus ga vooral lekker op je blote voeten naar buiten en geniet van de zomer.

Kun je gelijk zorgen dat je vitamine D weer op orde komt! Hiervoor hoef je niet uren te bakken in de volle zon, slechts 20 minuten zonlicht zorgt er al voor dat je vitamine D productie op gang komt.

Nodig ook vooral wat vrienden uit (sociale contacten!) en geniet samen van koele drankjes en knapperige salades. Zo profiteer jij en je gezondheid optimaal van de zomer!